Harley-Davidson keert terug naar kernproducten met Icons Collection

De 2021 Harley-Davidson Electra Glide Revival naast zijn inspiratie, een originele Harley-Davidson FLH Electra Glide uit 1970. (Jeff Allen/)

Wanneer, anno 2018, Harley-Davidson kondigde voor het eerst zijn More Roads-strategie aan, met zijn focus op “het bouwen van rijders”, deels door in te breken in nieuwe markten zoals kleine verplaatsing en elektrische motorfietsen, dan-CEO Matt Levatich zei: “Harley-Davidson is iconisch omdat we nooit statisch zijn geweest.”

Hoewel de gestage beweging van het bedrijf belangrijk is geweest, is het een icoon omdat Harley-Davidson een anker van consistentie is in een veranderende wereld. Na bijna 120 jaar motorfietsen te hebben geproduceerd, heeft The Motor Company zich jaar na jaar vastgehouden aan dezelfde ontwerpprincipes en is het een steunpilaar van de Amerikaanse cultuur geworden.

Nu het More Roads-plan zo goed als gesloopt is, De nieuwe Hardwire-agenda van Harley-Davidson verschuift de primaire focus van het bedrijf terug naar zijn kernproducten, zoals zwaargewicht cruisers en toermotoren.

De eerste actie in lijn met dit nieuwe plan is de lancering van de Icons Collection, een beperkte productielijn van motorfietsen die zowel iconische ontwerpen uit het verleden als toekomstige iconen viert. De man achter deze nieuwe collectie en de Electra Glide Revival 2021, de eerste fiets, is Brad Richards, H-D’s vice-president Design.

“We realiseerden ons dat als we een soort familie fietsen zouden creëren met zeer beperkte aantallen, geserialiseerd, we meer van deze superniche-ontwerpideeën zouden kunnen doen, zoals deze fiets hier die voor me op de ontwerptafel zat,” Richards gebaarde naar de Revival terwijl we buiten de Old Place zaten, een historisch, rustiek restaurant in de canyons ten noorden van Los Angeles.

Het klassieke Electra Glide-insigne siert de voorkuip van de Revival en de FLH erachter.

Het klassieke Electra Glide-insigne siert de voorkuip van de Revival en de FLH erachter. (Jeff Allen/)

De collectie is tot stand gekomen met specifieke spelregels. Ten eerste zou elke fiets slechts één keer worden geproduceerd, in serie worden geproduceerd en beperkt tot 1.500 motorfietsen wereldwijd. Ten tweede moesten ze geprijsd zijn binnen een redelijk bereik van andere modellen, niet overdreven gemarkeerd vanwege de beperkte oplage. En tot slot moest elke motorfiets een specifiek belangrijk moment in de geschiedenis van Harley-Davidson vieren.

Morgan en Brad Richards rijden zij aan zij op twee Electra Glides met vijf decennia tussen hen, langs Mulholland Drive.

Morgan en Brad Richards rijden zij aan zij op twee Electra Glides met vijf decennia tussen hen, langs Mulholland Drive. (Jeff Allen/)

De nieuwe Electra Glide Revival is een eerbetoon aan de FLH Electra Glide uit 1969. De originele FLH betekende de verschuiving van vroege touring, met leren zadeltassen en een windscherm vastgebonden en vastgeschroefd door eigenaren, naar wat The Motor Company ‘Grand American Touring’ noemt, aangezien ’69 het eerste jaar was dat de batwing-kuip en harde tassen beschikbaar kwamen . Deze werden alleen als accessoire aangeboden en niet op kleur afgestemd, daarom zien we ze tegenwoordig in deze Birch White terug. Toch was het de eerste verschijning van een silhouet dat al meer dan 50 jaar meegaat en nog steeds aanwezig is in Harley-Davidson baggers.

De originele FLH had een hydraulische pogo-stoel, nagebootst in het nieuwe model met een schok onder het solozadel.

De originele FLH had een hydraulische pogo-stoel, nagebootst in het nieuwe model met een schok onder het solozadel. (Jeff Allen/)

Het chassis van de Revival is een moderne Street Glide-set op chromen spaakwielen met whitewall-banden, uitgerust met een Milwaukee-Eight 114 motor, en voorzien van chromen rails rond de zadeltassen, het voorspatbord en het geveerde solozadel. Geparkeerd naast de Electra Glide uit 1970, zijn ze ongeveer even groot. De verhoudingen komen overeen, en hoewel het 2021-model luidsprekers en een infotainmentscherm heeft, is het niet veel rommeliger dan het klassieke model, dat alleen met een voorruit rondkomt. Technologie is geïntegreerd zonder de vorm van de fiets te onderbreken.

“In de loop der jaren zijn het ontwerpteam en het technische team echt heel chirurgisch geweest met de evolutie van de vormfactor”, zegt Richards. “We kunnen veel van deze vroege ontwerpen repliceren omdat de onderdelen min of meer hetzelfde zijn. Visueel kun je de verbanden heel gemakkelijk maken, dus dit biedt ons allerlei mogelijkheden om in de toekomst nog wat toffe dingen te doen.”

Klassieke stijl en moderne prestaties - de Electra Glide Revival is een gemakkelijke machine om te waarderen.

Klassieke stijl en moderne prestaties – de Electra Glide Revival is een gemakkelijke machine om te waarderen. (Jeff Allen/)

Wat deze toekomst precies is, is niet verwonderlijk dat Richards niet kan zeggen. Hij bood wel aan: “Ik kan je vertellen dat het net zo dramatisch wordt als deze motorfiets, maar het gaat een andere generatie aanspreken.”

Het Icons-programma geeft ontwerpers mogelijkheden om meer niche-ideeën te uiten en te verkennen zonder te hoeven voldoen aan de eisen van massaproductie of massale aantrekkingskracht. Beroemde machines zoals de XR-750 racefiets of de Sportster XLCR Cafe Racer kan opnieuw worden uitgevonden op geheel nieuwe manieren. Of wat als modellen die niet meer in productie zijn, zoals de FXR en Dyna hebben potentieel om opnieuw te verschijnen als een beperkte FX Super Glide Revival of FXRS Sport Glide? Het richt zich op een nieuwe en opwindende manier op de kern van Harley-Davidson. Het is een duidelijke weergave van de tijdloze boodschap van Harley-Davidson en een terugkeer naar de merkidentiteit die we kennen en waar we van houden na een tijd van ongemakkelijke verandering.

Naast elkaar is het gemakkelijk te zien hoe Harley-Davidson in staat was om vergelijkbare verhoudingen van de ene machine tot de andere te behouden.

Naast elkaar is het gemakkelijk te zien hoe Harley-Davidson in staat was om vergelijkbare verhoudingen van de ene machine tot de andere te behouden. (Jeff Allen/)

“Als we dezelfde riff keer op keer spelen, is het een mislukte oefening”, zegt Richard. “We moeten ons verplaatsen en het fris houden en ervoor zorgen dat mensen zich afvragen wat er gaat komen. Ik denk niet dat er een tijdperk is dat verboden terrein is.”

Electra Glide Revival-modellen zijn beperkt tot slechts 1.500 geserialiseerde eenheden - die nooit worden gereproduceerd.

Electra Glide Revival-modellen zijn beperkt tot slechts 1.500 geserialiseerde eenheden – die nooit worden gereproduceerd. (Jeff Allen/)

De Electra Glide Revival is alleen verkrijgbaar in Hi-Fi Blue/ Birch White en heeft een adviesprijs vanaf $ 29,199, als je er een kunt vinden.

De Electra Glide Revival is alleen verkrijgbaar in Hi-Fi Blue/ Birch White en heeft een adviesprijs vanaf $ 29,199, als je er een kunt vinden. (Jeff Allen/)

Credit : Source link

r1-agostini.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart