
Suzuki’s Hayabusa ($ 18.599) is de ideale sportfiets voor mensen die snel ergens willen komen. En na een productierun van zeven jaar sinds de laatste kleine update (2013 MY), trakteert het Japanse merk ons op een grondige opfrisbeurt die hoopt de volgende generatie Bridgestone-bandensmerende Busa-rijders aan te trekken.
Noot van de redactie: we hebben gerapporteerd over de technische verbeteringen van de GSX1300R tijdens de 2022 Suzuki Hayabusa GSX1300R Eerste blik Preview artikel. Bekijk ook de 2022 Suzuki Hayabusa GSX1300RR Eerste ritbeoordeling uit de introductie van de Europese pers. Voor meer informatie over de vorige versie, neem een kijkje op de 2020 Suzuki Hayabusa GSX1300R MC Pendelen Review artikel en filmpje. Deze recensie is de eerste in een meerdelige serie.
Zwaai een been over de Hayabusa, en de zitpositie is bekend, maar met een iets lagere zithoogte. Het blijft rijvriendelijk met een lange, lage en uitgestrekte rijpositie. Als je een NBA-rijder bent, zul je deze Suzuki leuk vinden. Een paar kilo lichter dan zijn voorganger, de 582 pond GSX1300R is een flinke motorfiets tussen de benen van de rijder.
Laat de gemakkelijker trekkende hydraulische koppeling los en dat gewicht vervaagt, samen met al het andere in de achteruitkijkspiegels. Net als voorheen levert de ‘Busa een soepele spreiding van stuwkracht die hem bedrieglijk snel maakt. Een bidirectionele quickshifter maakt het nog makkelijker (en sneller) om door de zesversnellingsbak te roeien zonder de koppeling te gebruiken. De trillingen van de motor zijn minimaal en deze fiets is zeer geschikt voor snelle interstate-ritten, vooral met zijn standaard cruisecontrol.
De ’22-spec inline-four (187,75 geclaimde pk’s) maakt bijna zeven pony’s minder dan de vorige versie, zegt Suzuki. Koppeloutput is ook lager (3,7 pond-voet) en nu beoordeeld op 114,3 pond-voet. We merkten echter geen verschil met zijn voorganger. De topsnelheid blijft beperkt tot 185 mph.
Hoewel Suzuki als eerste ter plaatse was met een Japanse sportmotor met brandstofinjectie en instelbare S-DMS-motorvermogensmodi, is Suzuki traag geweest met het toepassen van moderne elektronica. We zijn blij te kunnen melden dat de Hayabusa alle huidige toeters en bellen bevat. Van IMU-aangedreven tractie, wheelie, ABS in bochten en motorrembediening, betreedt de Hayabusa eindelijk het digitale tijdperk. Een gemengd analoog en digitaal dashboard ziet er bekend uit en beschikt over logische en gebruiksvriendelijke schakelapparatuur, vooral in vergelijking met meer gecompliceerde instellingen van andere merken.
Rollend op een set zevenspaaks lichtmetalen velgen, profiteert deze Suzuki van bijgewerkte ophangingscomponenten die zorgen voor een comfortabele, maar toch geplante rit tijdens volgas acceleratie en stevige reminput. Een grotere set schijfremmen voor met Brembo’s prachtige Stylema-generatie remklauwen doen het prima om snelheid te verliezen. De achterrem blijft sterk en makkelijk te moduleren. Het remsysteem omvat ook gecombineerd remmen. De remdruk wordt automatisch naar de achterrem geleid wanneer de voorremhendel wordt bediend. Het is een naadloze installatie.
VERWANT: Snelste productiemotoren
Nog steeds snel, nog steeds soepel, Suzuki’s ’22 Hayabusa streetbike blijft indruk maken met zijn verheven niveau van verfijning. Hoewel het niet heel anders aanvoelt, zorgen de verbeteringen die Suzuki heeft aangebracht voor een meer gepolijste rijervaring. Denk aan zijn slankere styling en hoge mate van elektronische verstelbaarheid, en er is genoeg reden om een nieuwe Suzuki in de garage te parkeren als soepele, moeiteloze snelheid je hobby is.
Versnellingsbak
Helm: Shoei RF-1400
Jas: Rev’It Crossroads
Broek: Rev’It Jackson
Handschoenen: Racer FHH
Laarzen: TCX X-Vibe WP
2022 Suzuki Hayabusa Technische specificaties en prijs
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;} .tg td{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; overflow:hidden;padding:10px 5px;word-break:normal;} .tg th{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; font-weight:normal;overflow:hidden;padding:10px 5px;word-break:normal;} .tg .tg-lboi{border-color:inherit;text-align:left;vertical-align:middle} .tg . tg-uzvj{rand-kleur:inherit;font-weight:bold;text-align:center;vertical-align:middle}
PRIJS | $18.599 |
MOTOR | 1.340 cc, DOHC, vloeistofgekoelde inline-vier 4-kleppen / cil. |
DOOR x SLAG | 81,0 x 65,0 mm |
COMPRESSIEVERHOUDING | 12.5:1 |
BRANDSTOF LEVERING | Brandstofinjectie met 43 mm gasklephuizen, ride-by-wire |
KOPPELING | Nat, multiplate, pantoffel/assist |
TRANSMISSIE/EINDAANDRIJVING | 6 versnellingen/ketting |
KADER | Aluminium dubbele spar |
VOOROPHANGING | KYB volledig verstelbare vork van 43 mm; 5,0 inch reizen |
ACHTERVERING | KYB-schok, volledig instelbaar; 5,0 inch reizen |
VOORREMMEN | Radiale Brembo Stylema 4-zuiger remklauw, 320 mm schijven met ABS in bochten |
ACHTERREM | 1-zuiger remklauw, 260 mm schijf met ABS in bochten |
WIELEN, VOOR/ACHTER | Spaaklegering; 17 x 3,5 inch / 17 x 6,0 inch. |
BANDEN, VOOR/ACHTER | Bridgestone Battlax Hypersport S22; 120/70-17 / 190/50-17 |
HARK/TRAIL | 23,0°/3,5 inch. |
WIELBASIS | 58,3 inch. |
STOELHOOGTE | 31,5 inch. |
BRANDSTOF CAPACITEIT | 5,3 liter. |
GECLAIMD LEEGGEWICHT | 582 pond |
GARANTIE | 1 jaar, onbeperkt aantal kilometers |
BESCHIKBAAR | april 2021 |
CONTACT | Suzuki.com |
Credit : Source link