Ook al rijdt hij met in principe dezelfde 1.200cc parallel-twin-motor als sommige van zijn andere Modern Classics-broeders, Triumph’s Speed Twin voelde altijd als een uitbijter in de line-up – een verstandige maar scherpe roadster met meer voorsprong dan de minder krachtige T120, maar niet zo sportief als de café-ed-out, rip-snorting Thruxton RS. Dus toen de Euro 5-emissienormen vorig jaar de kop opstaken, wisten de Britten dat het ook een goed moment was voor andere updates; het merk had zijn Modern Classics-modellen de afgelopen maanden toch methodisch geüpdatet, nadat het al door de andere 1.200cc parallelle tweelingen was gegaan.
VERWANT: De Triumph Speed Twin van 2019 is een openbaring van juist denken
Zo Triumph gaf de Speed Twin meer dan alleen een emissie-aanpassing, waarbij de remmen, ophanging en wielen worden geraakt, en onderweg een paar stylingrevisies worden doorgevoerd. Afzonderlijk gezien lijken de updates niet veel, maar samen hebben de veranderingen behoorlijk veel impact, vooral als je bedenkt dat het prijskaartje van de nieuwe fiets slechts enkele honderden dollars is gestegen ten opzichte van het uitgaande model.
De kop bazuint lagere emissies uit als de belangrijkste verbetering voor 2022, maar dat is behoorlijk saai, dus laten we beginnen met het feit dat de nieuwste Speed Twin een vermogensboost krijgt. Natuurlijk, het is slechts 3 pk meer – voor een nieuwe piek van 99 pk – maar het is nog steeds opmerkelijk. De hoogte van het nieuwe vermogen komt iets later in de toeren dan die van de vorige motor, met een piek van 7.250 tpm, tegenover de vorige 96 pk bij 6.750 tpm. (Voor wat het waard is, toen we de vorige iteratie van de Speed Twin testtenno, hij leverde 91,4 pk bij 6.700 tpm.) Aan de andere kant blijft het piekkoppel in wezen onveranderd op het nieuwe model, met een nominaal vermogen van 83 pond-voet, maar die hit komt ook eerder in de toeren – bij 4.250 tpm – wat zorgt voor een bredere koppelcurve die toegankelijker is.
Triumph zegt dat veranderingen in de luchtinjectie en verbranding van de motor resulteerden in een nieuw deuntje om aan het lagere emissiedoel te voldoen, maar de vermogenswinst op het 2022-model is te danken aan nieuwe zuigers met hoge compressie, herziene poorten en aanpassingen aan het nokkenprofiel.
Die boost wordt nog groter door het feit dat de traagheid ook met 17 procent wordt verminderd dankzij een nieuwe lichtgewicht krukas en dynamo, wat ook zorgt voor een vlottere motorrespons. Als die revisies bekend voorkomen, komt dat omdat veel van dezelfde wijzigingen zijn aangebracht in de geüpdatete 2022 Scrambler-modellen eerder dit jaar.
De ophanging werd ook niet over het hoofd gezien bij de 2022 Speed Twin, dankzij de toevoeging van een upside-down vork met een hogere specificatie. Hoewel de stevigere 43 mm Marzocchi-eenheid niet verstelbaar is en dezelfde 4,7 inch veerweg biedt als de vorige 41 mm rechtse KYB-vork, zal het waarschijnlijk de handling nog meer verscherpen op wat al een behendige fiets is. De vorkinstellingen zijn afgestemd op de dubbele achterwielophanging, die instelbaar is voor veervoorspanning, en dezelfde veerweg van 4,7 inch bieden.
Om mee te gaan met de verbeterde bretels zijn rem- en wielupgrades. Nieuwe Brembo M50 radiale Monoblock-remklauwen met vier zuigers zullen dit jaar grotere 320 mm-schijven op de Twin klemmen, vergeleken met de 305 mm-specificatie op de vorige fiets. Hoewel de zwevende Nissin-remklauw met twee zuigers en de 220 mm schijfopstelling aan de achterkant ongewijzigd blijven, zullen de nieuwe componenten zeker een aanzienlijke toename van de remkracht opleveren.
VERWANT: 2019 Triumph Scrambler 1200 XC en XE First Ride Review
De bovengenoemde vork is ook op de juiste manier afgesteld om te passen bij die verbeterde remprestaties, en Triumph zegt dat de M50-remklauwen een betere initiële beet en gevoel bieden, terwijl ze nog steeds de benodigde prijs voor de klasse bereiken. De pot wordt nog zoeter met nieuwe Metzeler Racetec RR-banden die op een paar frisse 17-inch gegoten aluminium wielen met een lichter 12-spaaks ontwerp zijn gelepeld om het rijgedrag van de roadster nog verder aan te scherpen.
Gezien het emissiegerichte thema van de nieuwe upgrades, was het onvermijdelijk dat Triumph ook aan de uitlaat van de Speed Twin zou knoeien, zowel om het kenmerkende geluid van de p-twin te versterken als om een nieuwe esthetiek te introduceren. Nieuwe geborstelde roestvrijstalen megafoon dubbele upswept dempers met zwarte tips accentueren het einde van een ononderbroken koprun, die er op de een of andere manier ook in slaagt om de kattenbak uit het zicht te verbergen. De prachtige sweep van de 2-in-2-eenheid bevestigt alleen maar dat Triumph nog steeds op punt staat met zijn fit-and-finish-game.
Elektronica aan boord wordt tegenwoordig zelden gepasseerd voor updates, en voor 2022 heeft Triumph de drie rijmodi van de Speed Twin verbeterd via een aanpassing in zowel de gasrespons als de tractiecontrole-instellingen, die nu kunnen worden aangepast aan de voorkeuren van de rijder terwijl ze rijden (rijders kan de tractiecontrole nu zelfstandig uitschakelen via het instrumentenmenu). Nieuwe LED-elementen maken ook het plaatje compleet, met een nieuw achterlicht en upgrades voor de richtingaanwijzers, plus nog een LED die in de koplamp is verwerkt. Andere rijderstechnologie omvat een USB-oplaadaansluiting onder het zadel, een bandenspanningscontrolesysteem als accessoire en een startonderbreker met transponder geïntegreerd in de Triumph-sleutel.
Terwijl de algehele rechtopstaande en neutrale T120-achtige ergo’s in principe ongewijzigd blijven op de 2022 Speed Twin, sprong Triumph erin met enkele kleine aanpassingen aan de voetsteunen, waardoor ze iets naar voren werden bewogen. Styling werd ook niet over het hoofd gezien, hoewel de tweaks het best kunnen worden omschreven als klein, met nieuwe tankafbeeldingen, koplampbevestigingen, aluminium badges en nieuwe spatbordbevestigingen als de meest voor de hand liggende toevoegingen. Zoals je zou verwachten, pusht Triumph ook zijn nieuwe catalogus met accessoires voor de nieuwe Speed Twin, die de gebruikelijke verdachten dekt, zoals premium zij- en motorkappen, gewatteerde stoelen, verwarmde handgrepen, bagage en meer.
De 2022 Speed Twin komt in augustus 2021 bij de dealers en je kunt hem krijgen in een van de drie kleurenschema’s: de nieuwe Red Hopper, Matte Storm Grey (met gele accenten) of in klassiek Jet Black. De startprijs is $ 12.500 – een stijging van $ 300 ten opzichte van het uitgaande model, maar je moet nog eens $ 300 toevoegen voor kleuropties.
2022 Triumph Speed Twin-specificaties
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;} .tg td{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; overflow:hidden;padding:10px 5px;word-break:normal;} .tg th{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; font-weight:normal;overflow:hidden;padding:10px 5px;word-break:normal;} .tg .tg-lboi{border-color:inherit;text-align:left;vertical-align:middle} .tg . tg-0pky{rand-kleur:inherit;text-align:left;vertical-align:top} .tg .tg-0lax{text-align:left;vertical-align:top}
Prijs: | $ 12.500 |
---|---|
Motor: | 1200cc, SOHC, vloeistofgekoelde paralleltwin; 4 kleppen/cil. |
Boring x slag: | 97,6 x 80,0 mm |
Transmissie/eindaandrijving: | 6 versnellingen/ketting |
Geclaimde paardenkracht: | 99 pk @ 7.250 tpm |
Geclaimd koppel: | 82,0 lb.-ft. @ 4.250 tpm |
Brandstof systeem: | Multipoint sequentiële elektronische brandstofinjectie |
Koppeling: | Nat, multiplate, assist |
Kader: | Buisvormig zacht staal, aluminium dubbele wieg |
Voorvering: | 43 mm omgekeerde Marzocchi-vork; 4,7 inch reizen |
Achtervering: | Dubbele schokbrekers, instelbare veervoorspanning; 4,7 inch reizen |
Voor rem: | Brembo M50 monoblock remklauwen met 4 zuigers, dubbele 320 mm schijven met ABS |
Achterrem: | Zwevende 2-zuiger remklauw, 220 mm schijf met ABS |
Wielen, voor/achter: | Gegoten aluminiumlegering; 17 x 3,5 inch / 17 x 5,0 inch. |
Banden, voor/achter: | 120/70-17 / 160/60-17 |
Hark/spoor: | 22,3°/3,5 inch. |
wielbasis: | 55,5 inch. |
Stoelhoogte: | 31,5 inch. |
Brandstof capaciteit: | 3,8 liter. |
Geclaimd nat gewicht: | 476 pond. |
Beschikbaar: | Augustus 2021 |
Contact: | triomfmotorfietsen.com |
Credit : Source link