Tot voor kort waren ‘gecertificeerde tweedehands’ woorden die u alleen hoorde bij BMW-autodealers of in auto-advertenties van Lexus. Maar niet meer: Harley-Davidson neemt het bedrijfsmodel van gebruikte voertuigen dat talloze autofabrikanten al jaren gebruiken en past het toe op fietsen. The Motor Company rolt een nieuw programma uit met de naam Harley-Davidson Certified, en zegt dat dit het eerste gecertificeerde programma voor tweedehands motorfietsen is dat door Harley-Davidson wordt ondersteund via zijn netwerk van dealers. Voor sommige mensen kan het een lange weg zijn om hen gemoedsrust te geven bij het kopen van een gebruikte fiets als ze denken dat het een goed verzorgd en vooraf geïnspecteerd exemplaar is. De aloude Craigslist-optie kan tenslotte vaak een rotzooi zijn.
Volgens de release wordt elke gebruikte motorfiets in het programma onderworpen aan een uitgebreide 110-punts inspectie door gecertificeerde Harley-technici en krijgt hij 12 maanden beperkte garantie op de motor en de transmissie. Als je een HD-gecertificeerde fiets koopt, krijg je ook een gratis lidmaatschap van een jaar bij HOG (Harley Owners Group), dat voordelen biedt zoals hulp bij pech onderweg, en waarschijnlijk ook sommige schichtige kopers zal geruststellen. Harley zegt dat het ook de gebruikte motorfietsen voor gekwalificeerde klanten zal financieren.
Dus welke motoren komen niet in aanmerking voor het Harley-programma? Zoals je zou verwachten, komen de gebruikelijke slechte acteurs niet in aanmerking; tweedehands motorfietsen met openstaande terugroepacties of een geblokkeerd VIN, motorfietsen die in een groot wrak hebben gezeten of die zojuist de reguliere dienstregeling hebben overgeslagen, zullen niet slagen. Harleys die voor het programma in aanmerking komen, mogen niet ouder zijn dan vijf modeljaar, mogen niet meer dan 25.000 mijl op de teller hebben staan en mogen niet rijden met aftermarket-aanpassingen aan de motor of transmissie, of ook met grote chassis- of elektrische aanpassingen. Dat scheelt een behoorlijk aantal fietsen, maar het is geen ongebruikelijke kwalificatie in de CPO-wereld, of het nu gaat om vier of twee wielen. Hoewel CPO-programma’s voornamelijk worden geassocieerd met de auto-industrie, heeft Triumph Motorcycles vorig jaar zijn eigen programma uitgerold in de VS, en Ducati heeft er momenteel een in Europa met de naam Ducati Approved.
Het is ook niet verwonderlijk dat Harley de aanpak overneemt, vooral omdat H-D’s Hardwire-ommekeerstrategie In feite impliceerde het bedrijf dat het “overtollige voorraad” moest aanpakken, wat de meesten van ons opvatten als nieuwe fietsaanbiedingen, maar CEO Jochen Zeitz lijkt te voelen dat de omhelzing van de verkoop van gebruikte fietsen het merk Harley alleen maar zal versterken. Hij zei: “HD Certified is een strategische inspanning om onze concurrentiepositie te versterken en maakt deel uit van onze nieuwe benadering van de markt voor gebruikte motorfietsen, in lijn met de strategische prioriteiten van The Hardwire, en tegelijkertijd groei te ondersteunen. We zijn van mening dat dit programma de wenselijkheid van Harley-Davidson zal stimuleren en de algehele klantervaring zal verbeteren, waardoor meer rijders toegang hebben tot onze motorfietsen en hen meer vertrouwen zullen geven in hun aankoop. “
Maar zal het de aantrekkingskracht van het merk op jongere rijders vergroten, als een manier om een smakelijke vervanging te bieden voor nieuwe ‘instapmodellen’ met een lage marge, nu HD die effectief uit zijn assortiment heeft gehaald (over jou gesproken, Straat 500)? Als je nadenkt over het idee dat de laagst geprijsde en kleinste nieuwe Harley die in de VS verkrijgbaar is, de bijna 900cc is $ 9.499 Sportster Iron 883, een gebruikte versie van dat net macht lijkt aantrekkelijk voor een Gen Z-rijder met een laag salaris, maar we zijn er niet helemaal van overtuigd dat HD sowieso geen goedkoper model met een kleine cilinderinhoud moet introduceren; er is een hele andere subgroep van potentiële klanten die misschien iets anders willen dan Honda-rebellen.
De waarde van een CPO-fiets kan ook twijfelachtig zijn voor sommige nieuwe rijders, althans vanuit het oogpunt van prijsstelling, maar als het extra comfort van een garantie en pechhulp – en gemoedsrust – belangrijk zijn, is CPO de juiste keuze.
Deelname aan het Harley-Davidson Certified-programma is ter beoordeling van elke Harley-Davidson-dealer, dus als je meer informatie wilt, kijk hier.
Credit : Source link