Yamaha introduceert de kleinste XSR tot nu toe met de nieuwe 2021 XSR125, die begin juni naar de Europese dealers zal gaan. De 124cc-single is bedoeld voor jongere en nieuwere rijders, maar ook voor rijders die nog niet in aanmerking komen voor (of niet willen) een A2-rijbewijs.
De molen is dezelfde die Yamaha gebruikt in de MT-125 en R125, en is compleet met Yamaha Variable Valve Actuation, waardoor de motor effectiever kan presteren over het hele toerenbereik. Het levert iets meer dan 14 pk (11 kW) en raakt de bovenkant van het vermogen dat is toegestaan door de A1-licentiebeperkingen.
De motor zit in Yamaha’s Deltabox-frame en maakt gebruik van een 37 mm USD-vork met 5,1 inch veerweg. De achterschokbreker biedt 4,3 inch veerweg. Het rempakket is ook eenvoudig, met een hydraulische remklauw die een enkele 267 mm-schijf aan de voorkant en een 220 mm-schijf aan de achterkant grijpt. Lichtmetalen velgen dragen bij aan het wendbare karakter van deze machine van 309 pond.
Een rit als deze gaat echter minder over de mechanische specificaties en Yamaha heeft veel aandacht besteed aan het uiterlijk en de details van de XSR125. Het zal bijvoorbeeld een LED-koplamp en achterlicht hebben, in vormgeving om zijn XSR700- en XSR900-broers en zussen na te bootsen, en een rond LCD-instrumentenpaneel. De geverfde voorspatborden passen bij de carrosseriekleuren en de algehele esthetiek is helemaal in lijn met Yamaha’s retro Sport Heritage-lijn.
De motor is verkrijgbaar in de kleuren Redline, Tech Black en Impact Yellow. Verwacht de motor Stateside echter niet snel te zien.