Custom Motorcycle Dream Team bouwt Sportster voor een goed doel

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een monocoque Sportster Forty-Eight die binnenkort wordt weggegeven om geld in te zamelen voor Waves for Water. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Het bouwen van motorfietsen is, net als motorrijden, typisch een eenzame onderneming. De meeste bouwers genieten van hun tijd alleen in de garage, waardoor hun unieke visie werkelijkheid wordt, maar er is ook een ongelooflijk gemeenschapsgevoel onder de customizers. Op elke motorshow zie je ze rondlopen, projecten inspecteren, ideeën uitwisselen en elkaars werk bekritiseren. Omdat we ons de afgelopen anderhalf jaar hebben afgezonderd in onze eigen garages, hebben we te veel tijd alleen gehad en lang niet genoeg van de gemeenschap die altijd zo’n groot deel van deze cultuur is geweest. Dus David Chang, oprichter van @CafeRacersofInstagram, kwam met een plan.

Het Built for Good-team neemt een pauze buiten Sosa Metalworks in Las Vegas, Nevada.

Het Built for Good-team neemt een pauze buiten Sosa Metalworks in Las Vegas, Nevada. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Zeven jaar na het starten van een succesvolle Instagram-pagina gericht op caféracermotorfietsen, CROIG heeft nu meer dan een miljoen volgers verzameld. Naarmate de pagina groeide, zocht Chang naar een manier om mensen bij elkaar te brengen en tegelijkertijd iets goeds te doen, en zo komt de samenwerking met Waves for Water om de hoek kijken. Waves for Water is een organisatie die mensen in regio’s zonder gemakkelijk beschikbaar schoon water helpt door ze toegang te geven tot draagbare waterfiltersystemen, boorputten te graven en te repareren en systemen voor het opvangen en opslaan van regenwater te bouwen. David kon zijn middelen in de wereld van custom motorfietsen gebruiken om deze bekende bouwers samen te brengen in één project, veel aandacht te krijgen via de sociale media van iedereen en de motor vervolgens aan iemand te geven die aan het goede doel had gedoneerd. Het was bijna te logisch.

Vroege schetsen voor de Sportster-build.  Sommige bouwers gaan liever direct naar het formulier, anderen zien het graag eerst op papier.

Vroege schetsen voor de Sportster-build. Sommige bouwers gaan liever direct naar het formulier, anderen zien het graag eerst op papier. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

“Het punt was om verschillende talenten binnen te halen en te proberen één samenhangend stuk te maken”, zegt Chang. “Elk van deze bouwers heeft zijn eigen stijl, ze bouwen altijd alleen, en dit is de eerste keer dat wij in meer dan een jaar tijd echt in groepen rondhangen. Er is dus veel opwinding om een ​​paar redenen. “

Christian Sosa is een hands-on bouwer, die naar de draad gaat om vorm op de fiets zelf te bespotten.

Christian Sosa is een hands-on bouwer, die naar de draad gaat om vorm op de fiets zelf te bespotten. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Terwijl David iedereen bij elkaar bracht, waren er vier bouwers die het grootste deel van het werk op zich zouden nemen, en natuurlijk zou producer Ben Holmes ervoor zorgen dat alles soepel verliep en dat er geweldige video’s en foto’s van het eindproduct waren om te delen. J. Shia is de raadselachtige eigenaar, bouwer en leider van alles bij Madhouse Motors. Jay Donovan is een jonge bouwer met een fris gezicht die een ongelooflijk talent heeft getoond voor zowel het ontwerpen van prachtige motorfietsvormen als het gieten van metaal om ze te realiseren. Joe Mielke is een Zuid-Dakotaanse metal-shaping-tovenaar en juweel van een mens die de kunsten van metaalproductie en gereedschapsmakerij onderwijst onder de naam Snap Fabrications. Christian Sosa is een legende in de metaalvormende wereld en heeft prijzen gewonnen van bijna elke grote Amerikaanse show. Met slechts zeven dagen om het project van begin tot eind af te ronden, namen deze vier contact op en kregen hulp waar ze konden, maar namen het grootste deel van het werk zelf op zich. Ze ontmoetten elkaar bij Sosa Metalworks in Las Vegas voor een week van extreem lange dagen.

Jay Donovan buigt en hecht de draadvorm op de Sportster.

Jay Donovan buigt en hecht de draadvorm op de Sportster. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

De basisfiets is een 2021 Harley-Davidson Sportster Forty-Eight. Gezien de bekende stijl van de betrokken bouwers en hun expertise in het gieten van metaal, leek een zelfdragende stalen carrosserie een logische keuze. Voorlopige schetsen werden gemaakt met de hulp van Jeremy Lacy bij DownShift Studio, vervolgens gebouwd en aangepast door het team in de winkel. Het draadframe werd gebogen en vastgemaakt en de panelen werden gesneden en gevormd voordat ze aan elkaar werden gelast. De lassen werden vervolgens uitgeslepen en gladgemaakt voordat het metaal werd gepolijst en passend bij de EFI en het loodgieterswerk. Het is eenvoudig als het op deze manier wordt opgesplitst, maar simpel is niet hetzelfde als gemakkelijk; geloof me, het is een enorme onderneming voor slechts zeven dagen.

Joe Mielke test de montage en maakte aanpassingen aan de draadvorm.

Joe Mielke test de montage en maakte aanpassingen aan de draadvorm. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

J. Shia vloog uit Boston, Massachusetts, om haar verjaardag door te brengen aan dit project.

J. Shia vloog uit Boston, Massachusetts, om haar verjaardag door te brengen aan dit project. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

De Forty-Eight werd naar buiten gereden om de verhoudingen van het draadframe te controleren voordat met de constructie van de stalen carrosserie werd begonnen.

De Forty-Eight werd naar buiten gereden om de verhoudingen van het draadframe te controleren voordat met de constructie van de stalen carrosserie werd begonnen. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Sosa gloeien metalen panelen voor de kuip en carrosserie alvorens ze in vorm te buigen.

Sosa gloeien metalen panelen voor de kuip en carrosserie alvorens ze in vorm te buigen. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Sosa werkte aan het Engelse wiel op een van de grotere carrosseriepanelen.

Sosa werkte aan het Engelse wiel op een van de grotere carrosseriepanelen. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Met een carrosserie van ruw metaal is er geen Bondo om fouten te verbergen.  Hier doet Donovan wat fijnafstemming met een hamer, waardoor alle vormen glad en precies goed worden.

Met een carrosserie van ruw metaal is er geen Bondo om fouten te verbergen. Hier doet Donovan wat fijnafstemming met een hamer, waardoor alle vormen glad en precies goed worden. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Gelaste panelen worden over de draadvormen geplaatst om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen, vervolgens gelast en schoongemaakt.

Gelaste panelen worden over de draadvormen geplaatst om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen, vervolgens gelast en schoongemaakt. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een moderne Sportster-custom met stalen body als geen ander.

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een moderne Sportster-custom met stalen body als geen ander. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Door vele late nachten van micheladas en slapen in busjes, slaagde het team erin om de klus op een werkelijk ongelooflijke manier te klaren. Toen de bouw eenmaal was voltooid, laadden ze zich op en vertrokken naar een droge bodem buiten Vegas om wat stoom af te blazen met shakedown-tests.

Bekijk <a href=

Ga naar CROIG.co voor meer informatie over de sweepstakes. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

David zal nu de voltooide aangepaste Sportster langs de westkust rijden en onderweg locaties op @CafeRacersofInstagram plaatsen, zodat mensen het persoonlijk kunnen komen bekijken. Een video zal een week door worden uitgebracht CROIG.co; terwijl je ze bekijkt, kun je een donatie doen om mee te doen aan de weggeefactie om deze geweldige fiets te winnen.

Credit : Source link

r1-agostini.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart