Harley’s aankondiging vorig jaar dat het de sponsoring van het Screamin ‘Eagle / Vance & Hines NHRA Pro Stock-motorteam na bijna 20 jaar stopte, leek misschien een klap voor insiders, maar huil niet om Vance & Hines. Het gaat nog steeds na tweewielraces, schijnbaar met meer enthousiasme dan ooit. Met een indrukwekkende tweede plaats in de King of the Baggers-race van vorig jaar, heeft het Vance & Hines Racing Team zojuist aangekondigd dat het terugkeert naar de KOTB-serie met drie races van dit jaar, die op 30 april van start gaat.
Er was echter enige reorganisatie op zijn plaats nadat het HD-nieuws doorkwam, dus veranderde V&H segmenten van het bedrijf en tikte het middelen aan bij het nieuwe Racing Development Center (RDC) om een racemachine te bouwen voor de 2021-bagger-serie. De motor in kwestie is een Harley-Davidson Electra Glide met de 131ci V-twin-motor, die natuurlijk wordt ondersteund en ondersteund door een aantal Vance & Hines-add-ons, zoals een Fuelpak FP3 op maat afgestelde kaart, inlaat via een Vance & Hines VO2 Cage Fighter en uitlaatgassen verwerkt door V & H’s Stainless Hi-Output 2-in-1.
Aan het stuur zit opnieuw Hayden Gillim, de piloot van V&H bagger van vorig jaar, die gebruik zal maken van zijn ervaring in MotoAmerica, MotoGP, WERA en American Flat Track – evenals de run van vorig jaar in KOTB – om het best mogelijke resultaat uit de motor te persen. . Het feit dat Gillim in wezen de leidende positie verwisselde met de uiteindelijke winnaar Tyler O’Hara voor de laatste ronden van de race van vorig jaar, zou hem goed moeten helpen bij de voorbereiding op de 2021-editie.
Ironisch genoeg stelt HD eigenlijk een fabrieksteam op voor de serie van drie races, met campagne voor een Road Glide Special (ook aangedreven door een gemodificeerde 131-motor) bestuurd door racer Kyle Wyman. Tot zover het “heroriënteren van race-inspanningen” door het steunen van dealerprogramma’s, zoals Harley eerder dit jaar in zijn Hardwire-plan uitsprak. Hoe dan ook, het zal leuk zijn om twee HD 131-aangedreven baggers bang bars (en stroomlijnkappen) te zien wanneer de MotoAmerica Mission Foods King of the Baggers-serie van 30 april tot 2 mei op Road Atlanta van start gaat.
Dat gezegd hebbende, bagger-racen is niet het enige tweewielige evenement op de rol voor Vance & Hines; het bedrijf is tenslotte bijna synoniem met NHRA-dragracen, HD-ondersteuning of niet. V & H’s record-setting duo Andrew Hines en Eddie Krawiec zijn druk bezig geweest op de RDC in Indiana om een nieuwe motor te ontwikkelen die speciaal is gemaakt voor NHRA Pro Stock Motorcycle drag racing. De nieuwe 160ci-motor, die de “VH160VT” wordt genoemd, is een 60-graden V-twin van massief aluminium met door duwstang aangedreven kleppen die 400 pk kunnen aanzwengelen en 10.500 tpm kunnen draaien. De motor is inmiddels goedgekeurd door NHRA en zal vanaf 1 juni worden aangeboden aan teams in NHRA Pro Stock Motorcycle Racing via de RDC.
VERWANT: 2016 Harley-Davidson XG750R Flat Tracker
(Eerder dit jaar lanceerde Vance & Hines ook een 1.850 cc Suzuki-gebaseerde racemotor met vier kleppen; tijdens zijn eerste optreden op de NHRA PSM Gatornationals haalde Vance & Hines-rijder Angelle Sampey 200 mph in haar tweede run en was ze de nr. 1 PSM-kwalificatiewedstrijd op het evenement.)
Vergeet ook de vlakke baan niet; HD had ook gezegd dat het niet langer zou deelnemen aan een fabrieksteam in de American Flat Track-serie, maar Vance & Hines zal de enige licentiehouder, fabrikant en verkoper blijven van Harley-Davidson XG750R Production Twin en Harley-Davidson XG750R Super Twin-motorfietsen ( de racevariant van HD’s Street 750 was de motor die in 2020 het AFT Production Twins-kampioenschap won). Kortom, het lijkt erop dat V&H met de klappen voor 2021 is gerold, stevig hergroeperend van een jaar dat alleen kan worden omschreven als rampzalig voor het grootste deel van de motorracewereld.
Credit : Source link